THE ROLLS-ROYCE & BENTLEY CLUB
FOR ROLLS-ROYCE & BENTLEY MOTOR CARS ENTHUSIASTS
Ett 15-tal som hade nappat på erbjudandet av Michael Andersson att besöka den gamla
fästningen som KA 1 var lagd i vid inloppet till Stockholm (Oxdjupet). Vi träffades kl. 11.00 vid
färjeläget i Vaxholm, efter 15.min var vi på Rindö för färd till Oskar-Fredriksborg. Vi skulle titta på
två stora Dieselmotorer, en av dom skulle startas upp av några euntiaster som började 2009 att
renovera en av dessa motorer som var tillverkade1910 av Svenska Dieselmotorer i Sickla straxt
utanför Stockholm. Dieselmotorerna skulle ersätta en ångmaskin som hade försörjt byggnaden med el. Dom fraktades med pråm från Ryssviken i Sickla till Oskar-Frdriksborg. Motorerna var delade i 3 sektioner var och en, svänghjulen var delade i två halvor. En motor med svänghjul vägde 15 ton varav svänghjulet 1,5 ton. Man fick ut 110 v likström. En motor komplett kostade 1910 26.900:- (idag 1.200.00:-). Motorerna var i drift till mitten av 1920 då det drogs en kabel från land av Vattenfall, som installerade två generatorer med omformare som blev 3000 volt växelström ner till 110 v likström. Motorerna stog som resev till 1950 talet, därefter blev dom bortglömda!! till början av 2009 när renoverarna började.
Efter visningen var uppsitning i bilarna för att ta oss till en restaurang Redutten och äta en lunch
av förbeställd pytt i panna eller fiskgryta med skaldjur och en sallad, allt smakade gott efter denna
sevärhet av Oskar-Fredriksborg. Tack till Michael Andersson för att du ordnade denna utflykt.
TEXT & BILD: JERRY DÅVERSJÖ
Efter all genomgång med mycket kranar och rattar startades motorn med tryckluft i en av
cylindrarna sedan kom de två andra igång. Det var en fin gång på motorn. Vi var där i ett par
timmar. En av guiderna visade även gamla logementen som nu var utrivna med endast
tegelväggarna kvar och nedre kanondäck med en halv kanonpipa som var riktad mot norr över
infarten till Oxdjupet.