Visst är det en underbar tid när våren kommit på allvar. Att än en gång få vara med om undret när allt exploderar i naturen och växtligheten tar fart under solens värmande strålar. Visst är det också ett underbart ljud när det på vårkanten exploderar i motorn på våra fantastiska bilar som stått och väntat otåligt under en lång och mörk vinter. Det är ljuvligt att känna doften från den spirande grönskan men minst lika eggande att få känna lukten av läderklädseln i Rollsen där den står och blänker på trädgårdsgången. Man kan bara känna tacksamhet över att få njuta av sådana mästerverk skapat av gudomliga händer, och jag känner ödmjukhet inför vad mänskligt snille förmått att skapa i form av skönhet och teknisk precision.

Det var också vad vi i rikt mått fick uppleva när entusiasterna i RRBC den 2 april träffades på årets första träff hos Callisma i deras nya showroom vid Djursholms torg. Callisma är som bekant återförsäljare av Bentley och Koenigsegg.

Vi var ett femtontal som slutit upp och Callismas ägare Fred och Charlie Mannerfelt tog emot oss och visade de nya modellerna av Bentley. Det var en samling imponerande bilar och man inser att stora förändringar skett på de snart fyrtio år som gått sedan vår Rolls Royce Silver Shadow byggdes som var motsvarande lyxbil 1967. De största skillnaderna finns förstås under huven.

Ingen kan undgå utvecklingen och t o m Bentley har nu en modell för etanol med ett antal hästkrafter som inte behöver skämmas för sig. En fascinerande detalj var bildörrarna som stängde sig själva den sista biten. Hur många gånger har man inte haft problem med dörrar som inte är stängda under färd? Inget problem längre med en ny Bentley.

 

Men vi entusiaster är ett speciellt släkte som inte är så lättflirtat. Jag tror att för att vi ska tända på alla cylindrar måste bilarna ha mer patina. Därför gick de flesta igång på allvar när vi fick se de begagnade lyxbilarna som Callisma har till försäljning. Den lokalen är belägen i Edsberg och vi åkte i kortege från Djursholm, dock i mer vardagliga bilar än vi brukar. Det var nog bara jag och min sambo Anders och ytterligare någon mer som hunnit ta fram klenoderna kvällen till ära.

 

TEXT & BILD: URSULA JEKELL-BERGÅ

Efter tio minuters färd kom vi fram till lokalerna som var i två plan och fyllda med fantastiska bilar. De trevliga och initierade säljarna som tog emot oss fick finna sig i att få en mängd intrikata tekniska frågor av våra kunniga medlemmar i klubben. Här finns också en mycket fin bilverkstad där man tar sig an ett flertal märken, bl a Bentley och Rolls Royce för service och reparationer.

Bland bilarna kan nämnas mytomspunna Koenigsegg som vi fick se ett par exemplar av och även provsitta. Att ta sig i och ur krävs en akrobats färdigheter kan jag intyga. Här fanns också olika modeller och årgångar av bl a Lamborghini, Aston Martin, Ferrari, Maserati, Jaguar och Bentley. Anders och min favorit var en Bentley Azur -01 som redan var såld för 1,2 miljoner. Suck! Vi konstaterade att vi får vänta minst tio år till innan priset är rätt för oss och kände hoppet spira. En av försäljarna berättade att Callisma säljer mycket bilar till övriga världen. I och med kronans låga värde nu är priserna mycket fördelaktiga för utländska köpare.

Det var skamlöst roligt att få njuta av alla vackra bilar och tiden flög iväg. RRBC tackar för en mycket trevlig och inspirerande kväll hos Callisma som vi länge kommer att minnas. Tack också till Micke Andersson som tog initiativet till den här givande träffen.

THE ROLLS-ROYCE & BENTLEY CLUB

FOR ROLLS-ROYCE & BENTLEY MOTOR CARS ENTHUSIASTS

INTEGRITETSPOLICY

LÄS THE ROLLS-ROYCE & BENTLEY CLUBS INTEGRITETSPOLICY

The Rolls-Royce badge, Spirit of Ecstasy logo and Rolls-Royce name are registered trademarks owned by Rolls-Royce Motor Cars Ltd or are used in some

jurisdictions by Rolls-Royce Motor Cars Ltd under licence from Rolls-Royce plc. The Bentley badge, the winged B mascot and the Bentley name are registered trademarks owned by Bentley Motors Ltd.