Den 3 februari 2008 firades André Citroëns födelsedag med ett uppdukat bord i trikolorens färger hemma hos Michael Andersson. Vad kan bli mer franskt än löksoppa och gott bröd och som en sann connaisseur så hade Michael tillagat soppan efter konstens alla regler med en tusch av sina egna hemliga ingredienser. Precis som förra gången fanns det givetvis inget att klaga på….EXCELLENT.

Men varför stod det tårtor på bordet ??? Förklaringen kom till kaffet,

Michel Andersson Bil & Maskin firade nämligen 25 års jubileum.

Inför träffen hade Michael engagerat Curt Nileman, en passionerad Citroën man som praktiskt tagit levt hela sitt liv med Citroën, och om jag förstod det rätt så var bilmärket även han profession.

Beröringspunkten med Rolls-Royce och Bentley är dess hydraulsystem, en utförlig beskrivning av och historien om utvecklingen av hydraulsystemet gavs av Curt, där fakta och dråpligheter beskrevs på ett humoristisk, trevligt samt intressant sätt.

 

Vi Rolls- och Bentley ägare känner en viss skräck för våra hydraulsystem, kanske inte så mycket för funktionen utan mer för fakturan som brukar komma som ett brev på posten.

 

För den som ändå funderar på att ge sig på systemet, exempelvis hydraulpumparna så har Michael gjort ett verktyg som kan köpas till ett gott pris, vilket undertecknad gjorde, om det nu blir så att jag inte gör jobbet själv, så kan jag i alla fall skryta med att jag har specialverktyget.

Ett varmt tack Michael för ännu en trevlig och lärorik garageträff!!!

TEXT & BILD: CLIFFORD HELLZÉN

THE ROLLS-ROYCE & BENTLEY CLUB

FOR ROLLS-ROYCE & BENTLEY MOTOR CARS ENTHUSIASTS

INTEGRITETSPOLICY

LÄS THE ROLLS-ROYCE & BENTLEY CLUBS INTEGRITETSPOLICY

The Rolls-Royce badge, Spirit of Ecstasy logo and Rolls-Royce name are registered trademarks owned by Rolls-Royce Motor Cars Ltd or are used in some

jurisdictions by Rolls-Royce Motor Cars Ltd under licence from Rolls-Royce plc. The Bentley badge, the winged B mascot and the Bentley name are registered trademarks owned by Bentley Motors Ltd.