Lördagen den 27 oktober samlades en tapper skara utanför polishögskolan i Sörentorp som ligger i anslutning till Ulriksdals slottspark ca 10 km norr om Stockholms Centrum. Det blåste lite småsnåla vintervindar denna dag och flertalet av deltagarna kom med sina vardagsbilar, även undertecknad, men två entusiaster passade på att lufta sina Shadows och Michael Andersson kom med sin Bentley Mulsanne Turbo med för dagen påsatta dubbdäck, vilka gav upphov till en liten anmärkning: VAD VAR NAVKAPSLARNA !!!!

 

Vår eminente guide Roland Frenzel väntade på oss vid den stängda och välbevakade grinden och att han guidat förr förstod vi ner han plockade fram passerkortet när vi passerade denna. Roland samlade upp oss utanför entrén och höll en kort historiebeskrivning om museets härkomst.

 

Vidare fanns en Cadillac som säkert var några cm längre en den nya Phantom LW som användes vid poliseskorter när stadsöverhuvuden besökte Stockholm.

 

Det fanns även en övervåning som allmänheten normalt inte ges tillträde till, men med Rolands förflutna så gick vi även upp dit och tittade på historisk utrustning som använts vid brottsplatsutredningar, däribland en föregångare till en bombrobot och den bombutrustning som skulle bäras. Med tanke på denna utrustning tyngd och rörlighetsförmåga så skulle väl en annan klara att förflytta sig högst 20 meter innan man var helt slut, till vad kommer den livsfarliga sysselsättningen, men det kanske fanns risktillägg.

TEXT: Clifford Hellzén

BILD: Jerry Dåversjö

Första fordonet att bese var en grön HD med sidovagn med diverse polisattiraljer varefter vi fick vi beskåda den välkända svartvita Valianten och vem minns inte när man körde runt med trimmad moppe och kvickt som ögat körde in på en cykelbana så fort man fick syn på denna, för vem ville bli stoppad och få förlängning på 2 år av sitt lämplighetsintyg. Att man klarade sig bra på att vara observant framgår ju om inte annat av jag tog körkort vid 18.

 

Vi fick även ta en titt på fd. statsminister Göran Perssons skottsäkra BMW där sidofönster och dörrar var ca 5-6 cm tjocka och framrutan lär varit så tung att mankraft inte räckte till att sätta den på plats.

 

En Porsche fanns också och jag och flera av oss trodde att det var blott 5-6 stycken totalt i Sverige med Roland berättade att det fanns 23 stycken. Bilen med vattenkanonen som aldrig lärt blivit använd fanns där samt ”Svarta Maja” som däremot kom till användning som var ett specialbygge av Norbergs karosserifirma och som någon fann i ett bedrövligt skick och som några entusiaster lät renovera och donera till museet.

 

Det fanns säkert ett 20-tal Polis MC flertalet var av märket BMW men även andra märken av äldre årgång bland annat en Triumph Bonneville.

Tanken var att vi skulle avluta denna dag med fika på något närbeläget ställe, men då säsongen var över för sommarcafé så blev det hemgång.

 

En riktigt trevlig utflykt var det under alla omständigheter under vilken Roland visade sig besitta imponerande kunskaper i berörda ämnen.

Tack Roland!!

THE ROLLS-ROYCE & BENTLEY CLUB

FOR ROLLS-ROYCE & BENTLEY MOTOR CARS ENTHUSIASTS

INTEGRITETSPOLICY

LÄS THE ROLLS-ROYCE & BENTLEY CLUBS INTEGRITETSPOLICY

The Rolls-Royce badge, Spirit of Ecstasy logo and Rolls-Royce name are registered trademarks owned by Rolls-Royce Motor Cars Ltd or are used in some

jurisdictions by Rolls-Royce Motor Cars Ltd under licence from Rolls-Royce plc. The Bentley badge, the winged B mascot and the Bentley name are registered trademarks owned by Bentley Motors Ltd.